Forlag
Legimus
Antal sider
92 sider
Pris
199,95 sider

Pia Kristensen og Maike Raahauge har i fællesskab skrevet denne vedkommende og inspirerende lille bog. De har begge mange års erfaring som henholdsvis SFO-leder og skoleleder. Bogen er tænkt som en sparrings- og inspirationsbog til ledere i de to funktioner, til hele ledelsesteamet samt til dem, der måske på sigt vil give sig i kast med ledelse i dette felt.

Bogen er bygget op om forskellige temaer, og hvert kapitel afsluttes med nogle inspirerende spørgsmål til drøftelse og refleksion.
Bogens to forfattere kommer meget autentisk og alsidigt rundt om problemstillinger og også muligheder i området. Det er tydeligt, at de begge har solid ledelseserfaring, og ligeså tydeligt, at de begge oprigtigt ønsker udvikling af området. Der argumenteres i bogen for, at denne udvikling skal ønskes og initieres fra det samlede ledelsesteam. Ligesom der også argumenteres for, at drøftelserne og beslutningerne derom skal tages i ledelsesteamet.
Noget af det bedste ved bogen er de afsluttende refleksionsspørgsmål efter hvert kapitel. Ligeledes kommer der efter disse spørgsmål en række godt udvalgte og relevante stemmer fra kolleger. Som eksempel på refleksionsspørgsmål kommer her et par stykker i relation til ledelsesteamet: ”Hvordan arbejder I med ligeværd i jeres ledelsesteam?” og ”Har I drøftelser om, hvilke områder hører til på ledelsesmøder, og hvad der skal drøftes i andre spor?”.

Bogen kommer rigtig fint rundt om de fleste faldgruber, idet der peges på mange organisatoriske hindringer. Det er selvfølgelig vigtigt at kende disse, dog kunne det være befriende, om vi tog fat et andet sted. Nemlig, hvad er opgaven, og hvordan løses den bedst? Og når opgaven er børnenes læring, trivsel og udvikling, kommer forskellige pædagogiske kompetencer bedst muligt i spil fra de to faggrupper: pædagoger og lærere. Det giver også bedst udnyttelse af kompetencerne og størst arbejdsglæde hos begge grupper af medarbejdere. Denne arbejdsglæde er bestemt god for børnene, for hvem vi jo laver den hele dag! Og skulle det smitte ledelsesteamet, er det bare win-win.
Bogen, som er let og fyndig på én og samme tid, burde læses og bruges af ethvert ledelsesteam på enhver skole i Danmark! Den kan inspirere til udvikling – og ikke kun i SFO-en, men på hele skolen, således vi ikke begrænses af struktur og organisation, men i stedet udvikler til glæde og gavn for børn og voksne på hele matriklen eller alle matrikler!

Anmeldelsen er skrevet af
Knud Nordentoft
Partner, Cphfacilitation