Forlag
Syddansk Universitetsforlag
Antal sider
244 sider
Pris
298 kroner

Med "Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse" formår Finn Wiedemann, Peter Henrik Raae og de mange bidragsydere at kombinere relevante emner med konkret forskning, gode eksempler og redskaber på en måde, der er både indsigtsfuld og giver perspektiver til refleksion over egen praksis. Antologien udforsker de komplekse udfordringer og dynamikker, som moderne skoleledere står over for, og tilbyder en dybdegående analyse af, hvordan man kan navigere i et felt præget af mange modsatrettede krav og forventninger.
Bogen er struktureret i to hoveddele: Den første del fokuserer på teoretiske perspektiver på skoleledelse, hvor bidragene giver en rig teoretisk og ikke mindst historisk baggrund for at forstå de forskellige spændingsfelter og dilemmaer, der har præget og stadig præger området. Kapitlerne dækker emner som professionalisering af skoleledelse, de skiftende krav til skoleledere i lyset af nye politiske rammer, og hvordan skoleledelse kan forstås i en bredere historisk og samfundsmæssig kontekst. Forfatterne demonstrerer både teoretisk dybde og analytisk skarphed, der gør det muligt for læserne at forstå de underliggende dynamikker og spændinger i moderne skoleledelse i et historisk perspektiv.
I den anden del af bogen skiftes fokus til aktuelle temaer og empiriske studier. Her præsenteres læseren for konkrete eksempler og cases, der illustrerer, hvordan skoleledere navigerer i deres daglige praksis. Kapitlerne omhandler blandt andet erfaringer fra coronakrisen, bæredygtig skoleledelse og de etiske dilemmaer forbundet med præstationsmålinger. Disse empiriske studier giver et værdifuldt indblik i, hvordan teori og praksis mødes, og hvordan skoleledere kan anvende teoretiske indsigter i deres konkrete arbejde. Forfatterne formår at gøre komplekse problemstillinger tilgængelige og relevante for både teoretikere og praktikere, omend bogen bærer præg af at være skrevet af forskere og ikke praktikere.
En af bogens største styrker er dog dens evne til at indbyde til refleksion og dialog. Forfatterne tilbyder ikke enkle løsninger, men inviterer læserne til at engagere sig i de komplekse diskussioner om, hvad god skoleledelse indebærer. De teoretiske og empiriske analyser giver læserne et solidt fundament for at udvikle deres egen forståelse og tilgang til skoleledelse, hvilket gør bogen til en uvurderlig resurse for både nuværende og kommende skoleledere.
”Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse” er et vigtigt bidrag til litteraturen om skoleledelse og bør være obligatorisk læsning for alle, der er involveret i eller interesseret i området. Bogen formår at kombinere teoretisk dybde med praktisk relevans på en måde, der både informerer og inspirerer.

Anmeldelsen er skrevet af
Malte von Sehested
Viceskoleleder, Langebjergskolen i Humlebæk